söndag 30 december 2012

Käseknödel i buljong


Det finns inte många rätter som värmer lika gott som denna! Dessutom är den här rätten otroligt billig vilket passar bra nu efter all julshopping. Som jag berättat förut köper jag alltid hela kycklingar när vi ska äta något, även om det är filéer eller klubbor vi ska ha till rätten. Anledningen till detta är att man kan använda resten av kycklingen till så mycket gott. Om jag styckar en hel kyckling för att sedan tillaga delarna brukar jag låta skrovet vara intakt och slänger in det direkt i frysen. När jag sedan har ett par tre stycken skrov i frysen är det här en av rätterna som det brukar bjudas på. Rätten åt jag första gången under en av våra resor till Schweiz där käseknödel är en vanlig rätt, antingen för sig, eller som tillbehör med något annat. Ibland serveras den dessutom i buljong, lite som en förrätt. En schweizisk släkting berättade att hon ofta rullar en massa knödel och fryser in, sen är de jättelätta att värma eller ha i buljong, så sedan dess gör jag likadant (om det blir några kvar eftersom de är försvinnande goda!!)

Nu är kanske knödel inte det man tänker sig när man ska laga gi-mat. Många knödels är baserade på potatis eller mjöl men de här är baserade på bröd och vad jag helt enkelt gjorde var att minska ner brödmängden och öka ostmängden. Mjölet som används för att binda bullarna har jag bytt ut mot bovetemjöl. Dock får man öka mängden eftersom den inte binder lika bra. Precis som med andra bakrecept är det viktigt att hålla sig till rätt mängd ägg och mjöl, annars får man bröd- och ostsoppa, något som hänt mig några gånger då jag bara gjort på känsla. Jag brukar därför rulla en provboll som får koka i buljongen. Låt dig inte luras av att det ser bra ut i kastrullen, bollen kan lika gärna gå sönder precis när du plockar upp den. Om du kokar knödeln i samma buljong som du sedan tänkt servera med dem, kan det vara bra att sila den innan servering eftersom det blir en massa bitar från kokningen.

Själva buljongen gjorde jag på det jag hade hemma, vilket denna gång var nästan ingenting. En massa vitlök och kryddor bara, så det fick räcka. Tre kycklingskrov åkte i en kastrull med två hela vitlökar och kastrullen fylldes så att det täckte allt. Jag kokar upp och skummar av innan jag tillsätter lagerblad och vitpepparkorn. Det hela får koka i någon timme. Därefter plockar jag upp kycklingbitarna och buljongen koka ännu en timme eller två. Jag sparar allt kött som sitter på skrovet och kastar benen. Sila buljongen och smaka av.

Här kommer receptet på käse knödel,
det blir ca 12 knödels av den här satsen, och 2-3 stycken räcker per person.

60 g dagsgammalt bröd (rivet)
250 g ost (riven)
1 msk hackad persilja
2 ägg
20 g bovetemjöl
1 msk mjölk
50 g smält smör
1/2 tsk salt
2 nypor vitpeppar
muskot

Ibland har jag även lite skinka i knödeln. Man kan egentligen ha nästan vad som helst i.

Riv brödet och osten. Häll mjölken över brödet och låt dra svälla en liten stund. Blanda därefter ihop alla ingredienser. knåda ihop till en liten liten boll som du låter koka i buljongen en stund för att se om du behöver mer mjöl eller inte. Rulla dem till bollar, mina brukar vara som golfbollar ungefär, kanske lite större. Ställ in dem i kylen i ca 30 minuter. Tillaga dem därefter i den sjudande buljongen i ca 10 minuter. Jag serverar mina knödels i buljongen tillsammans med kycklingbitarna och vitlökarna.

En guete mitenand!

                                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar