tisdag 13 november 2012

Khoreshte gheime bademjan - iransk gryta med linser och aubergine

Det verkar bli mycket iransk mat på den här bloggen! Det är det jag tycker är så roligt med bloggen, att det är verkligen en dagbok över vad vi äter. Idag var det egentligen inte tänkt att bli iransk gryta, det var faktiskt så att påsen jag tog ut ur frysen såg ut som min hemgjorda chili men visade sig sen vara iransk grytbas. Det är alltså samma grytbas i dagens rätt som i den grytan jag lagade i augusti här på bloggen. Det är just därför den här grytbasen är så fantastisk, den går att variera i oäääääändlighet och jag lovar att du har alla ingredienser hemma! Lök, vitlök, gurkmeja, tomatpuré - that's it!

För kvällens rätt använde jag mig av en aubergine som först skalades och sedan skivades. Egentligen så ska skivorna stekas i rikligt med olja men jag tycker att rätten blir så otroligt fet då så jag lägger helt enkelt bara i dem i grytan med grytbasen. Jag fortsätter med att hälla i röda linser i grytan, täcker det hela med vatten och har i ännu en matsked med tomatpuré. Ni vet den gången jag trodde jag hade hittat sumak i skafferiet men det visade sig sen vara torkad lime, ja kvällens rätt kan man använda denna torkade lime till. Ha i en matsked eller två, på med locket och låt puttra tills auberginerna och linserna har mjuknat. Självklart, har du inte torkad lime, kan du ta lite citron. Salta!

Vanligtvis serveras denna rätt med ris, men vi åt bulgur till. Vanliga tillbehör är färsk lök (här marinerade i lite balsamvinäger) och vanlig yoghurt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar