onsdag 5 december 2012

Spansk vitlökssoppa med pocherat ägg

Jag har skrivit om vitlökssoppa tidigare här på bloggen men det är för att jag tycker så mycket om det! Vitlökssoppor får jättebra smak och är dessutom väldigt billiga att laga. Efter en dags snökaos där kollektivtrafiken stått nästan helt still är det just en sopa de ajo, eller Sopa Castellana även kallad, som man behöver.

Börja med att skiva tio vitlöksklyftor tunt tunt och stek de mjuka i lite olivolja. När de börjar ta lite färg lägger du i ca 100 gram jamón serrano som du skivat tunt tunt. Låt dessa två steka en stund tillsammans innan du drar av kastrullen från värmen och har i tre teskedar Pimenton de la Vera (spanskt paprikapulver). Jag hade endast den milda varianten hemma så jag hade i lite cayennepeppar också för lite hetta. Sätt tillbaka kastrullen på plattan men var noga med att inte bränna paprikapulvret! Häll på en skvätt vin och låt koka alkoholen koka bort. När nästan allt vin kokat bort häller du i ca 1,5 liter buljong (jag hade bara hönsbuljong hemma så det fick bli det). Låt koka i ca 20 minuter. I vanliga fall har man gammalt bröd i den här soppan men nu är ju detta en GI-blogg så jag hade i lite fullkornsspagetti som blev över från middagen igår. Spagettin skar i jag i ca 2 cm långa bitar och hade i det i soppan precis så det bara hann värmas.

Under tiden som soppan kokar pocherar du ett ägg till varje person. Servera ägget i soppan.


1 kommentar:

  1. Gott! Mina soppor får dock gärna vara mixade:)

    SvaraRadera