söndag 11 november 2012

Kyckling med blomkålsgratäng och salsa fresca

Idag var en sån där dag då jag var sugen på lite allt möjligt. Jag är ALLTID sugen på kyckling, fick jag leva på en enda ingrediens resten av mitt liv så skulle jag vilja leva på kyckling. Utöver det var jag sugen på något mexikanskt men samtidigt också någon sorts gratäng som värmer en sån här murrig novemberkväll. Sagt och gjort det blev allt tillsammans!

Jag skar upp bröstbenet på kycklingen så den blev platt. Under skinnet stoppade jag lite lime och lite smör och smetade in hela kycklingen med sambal badjak innan jag lade den på en bädd av lime och vitlök och så in i ugnen på typ 200° så den fick färg. När den fått färg drog jag ner till 170°. Under tiden delade jag en blomkål i små buketter och blandade med grädde, en vitlöksklyfta och riven ost och hällde alltsammans i en ugnsform och så in i ugnen med det med.

Salsa fresca gjordes med basen till en guacamole, dvs vitlök, limejuice och salt som smakas av till rätt syrlighet. Därefter i med lite socker, en tredjedels lök, två chillis, en knippe persilja, en knippe koriander och en massa tomater.


E brukar alltid tycka väldigt mycket om min mat men det är inte ofta jag får betyget "oj det här var jättegott sötnos!" men ikväll var faktiskt en sådan kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar