onsdag 7 november 2012

Fläskkotletter med svampsås eller chuletas de cerdo con champiñones som vi kallar dem

Min tid i Spanien har det skrivits om rätt mycket här på bloggen och det är nog för att spansk mat är så enkel men god och passar därför bra som vardagsmat. En av mina rumskamrater under tiden i Granada lagade ofta den här rätten och när jag igår plockade ut något ut frysen (som jag trodde var kyckling men som i morse visade sig vara fläskkotletter) så fick det bli chuletas con champiñones helt enkelt.

Fläskkotletter är för övrigt någonting jag äter väldigt sällan, mest för att jag inte tycker att det smakar så mycket om det. Detsamma gäller fläskfilé faktiskt. Det är något med fläskkött, det har inte så mycket smak. Det finns självklart goda rätter med fläskkött som exempelvis porchetta eller att ha fläsk i köttbullar är ju också gott, men det magrare köttet på grisen har alldeles för lite smak för min del. Men någon gång då och då funkar ju!

En halv lök (mest för att jag inte hade mer) fick stekas mjuk i en skvätt olivolja innan jag hade i två skivade vitlöksklyftor. Därefter i med skivade champinjoner som stektes på relativt hög värme, inte så hög så man bränner maten men tillräckligt hög för att all vätska från svampen ska koka bort direkt. När pannan är torr häller jag på ett glas vitt vin som fick koka in och så en rejäl skvätt grädde. I en stekpanna bredvid stekte jag fläskkotletterna i lite olivolja. När de var klara lade jag över dem i såsen, hällde på lite vin i pannan så jag fick med allt gott från stekpannan och hällde i även detta. Smaka av med salt och så sist men absolut inte minst rejält med svartpeppar.

Till detta serverades ikväll blomkålsris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar