måndag 30 september 2013

Marockansk lammgryta

 
Oj vilken lång paus det har blivit här på matbloggen! Jag har insett att jag inte kan fokusera på mer än en sak i taget och när det då händer andra saker i ens liv så blir det en liten paus här tyvärr. Men nu är jag tillbaka förhoppningsvis! Igår hade vi vår fina guddotter på besök tillsammans med hennes fantastiska föräldrar och bestämde oss för att laga något på de lammgrytbitar vi hade i frysen.




Jag gillar ju marockanska smaker och började leta efter lite olika taginerecept. Här kommer en lammgryta med gröna russin, inlagda citroner och oliver. Personligen är jag inget stort fan av frukt i mat och hade faktiskt tänkt utesluta russinen, eller i alla fall ha dem vid sidan av, men jag insåg sen att de behövs i grytan för att väga upp beskan från citronerna och sältan från oliverna. Grymt gott blev det i alla fall. Till grytan åt vi bulgur kokat i hönsbuljong. I grytan ingår den nordafrikanska kryddan raz el hanout, inga konstigheter, finns i alla välsorterade livsmedelsaffärer.

Marockansk lammgryta
4 pers
1 kg grytbitar av lamm, med ben
1 gul lök, hackad
5 vitlöksklyftor, hackade
1 burk plommontomater
1 msk raz el hanout
0,5 tsk aleppopeppar eller annan chilipeppar
2 dl vatten
1 dl inlagda citroner, skalade och hackade
1,5 dl gröna oliver, urkärnade och hackade
1 dl gröna russin
Matolja

 
Stek grytbitarna först i oljan. Plocka ur dem och ha i löken, låt den steka tills den har mjuknat. Ha därefter i vitlöken och kryddorna. Lägg tillbaka lammet och blanda runt allt. Fyll på med vatten så det nästa täcker. Ha i tomaterna och låt puttra i nån timme, kanske två. Salta inte här, utan vänta tills du haft i oliverna. Ha i citroner, oliver och russin sista halvtimmen. Smaka av, personligen tyckte jag inte att det behövdes något salt, men kanske lite peppar. Servera med bulgur. Smarrigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar