måndag 27 augusti 2012

Spenat- och broccolisoppa med getostkräm

En stapelvara i vårt GI-hem numera är den fantastiska broccolin! Vad mycket man kan använda den till! Och så god! Idag får den åka med i en soppa, och eftersom jag bara hade en broccoli drygar jag ut soppan med fryst spenat. Det här receptet hittade jag en gång på Taffel (å denna fantastiska matsajt) och brukar göra den lite då och då.
 
Spenat- och broccolisoppa
4 pers
 
1 broccolistånd (250 g)
300 g fryst hackad spenat
1 gul lök
smör
1 tsk fänkålsfrön
2 msk vermouth
1 lagerblad
2 vitlöksklyftor
1 dl getost
1 dl grädde
citron
salt, peppar

Man börjar med att steka en lök tillsammans med lite fänkålsfrön i lite smör. Därefter häller man på vermouth som får puttra in. Efter det är det som en helt vanlig grönsakssoppa - buljongen (jag gillar hönsbuljong bäst), grönsakerna, lagerblad, salt och peppar. Lägg i några vitlöksklyftor också som får koka med i soppan tills de är mjuka. I receptet på Taffel ingår även Maizena, men det använder så klart inte jag. Istället pureade jag soppan eftersom det var så stora bitar broccoli. Precis på slutet klickar man i lite smör.

I min frys finns det alltid getost! Det blir ofta så att jag köper stora rullar och sen fryser jag in den bit som blir över. Getost är ju annars rätt kladdigt att jobba med men ligger den i frysen kan man alltid ta ut och riva med rivjärn över rätten som man vill förgylla med ost. Denna gång river jag ner ca en deciliter med getost i vispgrädde och pressar i de kokta vitlöksklyftorna. Klicka i getostkrämen i soppan. Och pressa över lite citron. Oj oj vad gott det blir! Förhoppningsvis blir det en matlåda av detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar